aankomst - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Janno Laan - WaarBenJij.nu aankomst - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Janno Laan - WaarBenJij.nu

aankomst

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

20 Januari 2007 | Nederland, Veenendaal

Jambo! (swahilise groet)
ben net op tijd vertrokken zo te horen. Gaat heel goed met mij. Maar goed dat ik gister geen berichtje heb geplaatst, zou iets minder vrolijk zijn. Aankomst was allemaal vrij heftig. Afrika is echt niet te vergelijken met Zuid-Amerika. Zit hier in een van de armste landen ter wereld (160 op de 175, van de UN ontwikklingsindex). Als blanke ben je niet erg veilig in je eentje. Ik wordt gezien als geld. In het vliegtuig zat ik naast Alex, woont in Nairobi, hij moest erg om mijn naiviteit lachen. Hij vertelde me allemaal erge verhalen, maar zei wel te verwachten dat ik in Arusha aan zou komen, maar wel zonder spullen. Besefte dat ik wel wat te optimistisch was geweest. Hij kende iemand, waarmee we naar de stad gereden konden worden. echt super, want snachts kun je beter geen taxi nemen. de bus waar ik gereseveerd had, was vol (3 dagen wachten), ben naar een goedkoop hostel gebracht, waar ik volgende dag met andere bus naar arusha ben gegaan. daar zelfde verhaal, zat weer naast iemand, ugandees, en me bij hostel gebracht. via tourist office josephine (contactpersoon) gebeld, die kwam meteen langs. Dat viel wel beetje tegen, ze is erg druk en zei geen computer voor me te hebben (zoals eerder afgesproken). Zonder computer, geen onderzoek. Savonds zat ik alleen op mijn kamer, te onveilig om over straat te gaan, een onwelkom gevoel en de vraag: wat doe ik hier? maar besloot goed vertrouwen erin te houden, bad ook naar God. Volgende dag, lekker ontbijt, Canadees tegenover me, ook eerste dag in Afrika, nog meer geshockd (zelfde vlucht, heeft een duur hilton geboekt in nairobi, omdat die haar van vliegtuig op kwam halen). gaat in noorden vrijwilligerswerk doen. twee broodjes later biedt ze mij haar laptop aan. ongelovelijk. ben heel dankbaar, zonder die laptop zou ik mijn onderzoek niet kunnen doen. Ze kwam erachter dat ze die laptop in het noorden niet kan gebruiken, geen elektriciteit. mag gratis 3 maanden lenen, haalt ze hem weer op. ontmoet verder vandaag allemaal goede contacten en mensen en ben blij. ik wordt nu niet meer zo aangekeken op straat. heb m'n meest afrikaanse broek aangetrokken, kijk alsof ik weet wat ik aan het doen ben en praat de paar woorden swahili die ik net geleerd heb, terug op straat. toeristen zie je hier niet gewoon op straat, maar meer op bepaalde plekken, banken, safaribureuas etc. heb zo om 3u een afspraak, laat iemand me arusha zien. heb ook al een kerk voor zondag. mensen spreken je hier heel gemakkelijk aan. dus naar een pittige start, is alles op z'n pootjes beland. allemaal de warme groeten vanuit het 28 graden Arusha! (gniffel)..
ciao ciao, Janno. (noemen we yellow hier)

ps. tirs, nee had al bijna een daniel ontmoet, die zou de in nairobi rijden, maar hij was te ver uit de buurt om langs te komen, hij zou een hele relaxde dude zijn en helemaal maf, moest meteen aan je denken.

ps. Laura, oke je had wel beetje gelijk over Nairobi.

  • 20 Januari 2007 - 12:58

    Els:

    Heeeey janno!!
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat t goed met je gaat..!
    Pas wel op met t 'in pak lopen'(inclusief je nieuwe stropdas), want dan denken ze helemaal dat je geld hebt heh;)Maar gelukkig zijn er ook veel behulpzame mensen om je heen.
    Heeel veel plezier en succes met alles! liefs x

  • 20 Januari 2007 - 16:33

    Hanneke:

    He Janno, Super van die laptop!
    Succes!

  • 20 Januari 2007 - 23:19

    Wiebe:

    Old buddy old pal, goed dat je heel bent aangekomen. Ik weet zeker dat het de komende weken helemaal goed gaat komen met je onderzoek. Hoop dat je een fijne gemeente kan vinden in Arusha! Geniet van het grote avontuur

  • 21 Januari 2007 - 05:49

    Wim:

    hey yellow!

    Het zal weer eens niet zo zijn, meneer heeft een laptop gekregen :-) hahaha, je doet mij elke keer weer versteld staan. Hoeveel hulpengeltjes heb jij wel niet? je moet vast heel populair zijn daar boven ;-)
    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen. En nee, die hitte is niet alles. Hier nu ook 30+ C.
    Veel succes met je onderzoek!

    xwimx

  • 21 Januari 2007 - 10:27

    Annelie:

    He J,
    Ik sluit me bij Wiebe aan....hoe jij alles op het laatste moment toch weer voor elkaar krijgt; onvoorstelbaar! ;)
    Heel veel succes en vooral: Geniet!!
    Kus!
    p.s. Al contact gehad met Trink?!

  • 21 Januari 2007 - 17:02

    Lisa:

    He Janno,

    Wat goed van die laptop! Heel veel succes de komende tijd. Geniet ervan!

  • 22 Januari 2007 - 15:04

    Lara:

    Hey zondagskind!
    Gaaf om te lezen dat je goed bent aangekomen in Tanzania! Waar ga je eigenlijk onderzoek naar doen? hoop dat je snel je draai gaat vinden! Succes en geniet vooral van alles! Beijo Lara

  • 23 Januari 2007 - 15:10

    Laura:

    een beetje?! Tja, soms zeg ik wel goeie dingen en ik was er natuurlijk ook al wel geweest. Ehm, ik heb per ongeluk mn emailadres uit je lijst gehaald en krijg nu geen aankondiging van updates meer...kun je me ff opnieuw toevoegen? Ik en computers! Ik ben wel blij dat het nu weer beter gaat! Afrika is gewoon ff wennen. Maar het komt vast goed met je! Veel plezier en succes!!!!

    Xus...Lau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 79713

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: