fitnessen in afrika - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu fitnessen in afrika - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu

fitnessen in afrika

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

23 Januari 2007 | Tanzania, Arusha

alweer een bericht, ja het is echt ongelovelijk.. even kort iets over het land waar ik terecht ben gekomen: Tanzania, in het oosten van afrika, iets onder de evenaar, de gangbare huidskleur om hier straat mee over te gaan is pikzwart. Na de onafhanklijkheid ('61) is tientallen jaren Nyere (een held hier) aan de macht geweest. Heeft het land economisch aan de grond geholpen, maar acht geld maakt niet gelukkig toch? in sociaal opzicht heeft hij wel veel gedaan en zijn grootste erfenis is de eenheid die hij in het land gebracht heeft, alle stammen leven hier volkomen vreedzaam (een afrikaans unicum zou ik zeggen). heeft ook shwahili geintroduceerd, dat spreekt hier nou iedereen op straat. maar engels kunnen ze ook als je dat tegen ze spreekt. Ik zit in het noorden, de arusha regio, de rijkste in het land, vanwege toerisme(safaris) en tanzanite (zeer excl. diamant die alleen hier gevonden kan worden). iedereen loopt hier, je loopt heel wat af op zo'n dag. Maar er wordt voor korte pauzes gezorgd door de mensen die je onderweg tegenkomt, en je even aanhouden. Hieruit bestaat het sociale leven, je komt bekenden buiten tegen op straat, totaal ongeorganiseerd. richard stopt veel, en stelt me aan iedereen voor. ben blij dat ik net voor vertrek m'n rijbewijs nog heb gehaald, maar was hier een stuk goedkoper uitgeweest, koste richard zo'n 100 euro (en die beslaan dan de drie aanrijdingen die hij in de eerste weken heeft veroorzaakt, een les heeft hij nog nooit gehad, heeft wel rijbewijs c gehaald (E en D overgeslagen). Het grootste geldbriefje hier is 10000, zo'n 6 euro waard, groter bestaat niet. heb gister gefitnessed, ronduit hilaries. Eerst kwamen we in een bovenzaaltje met niet meer dan een paar stenen (ongelijk van gewicht)met een stang ertussen en een springtouw. Had zo graag een foto willen nemen, maar vind het raar om hier met een camera rond te lopen. Sorry jongens, verlopig nog geen fotos, als ik op safari ga zal ik er wel veel schieten. Daarna gingen we naar een andere fitnessruimte waar bij binnenkomst richard me heel trots aankeek en zei 'upgrade', het stelde nog steeds niet veel meer voor dan een paar afgetrapte apparaten, waarbij iedereen hetzelfde gewicht gebruikt. heb heerlijk geslapen vannacht, heb al een beetje een dagritme, doe overdag onderzoek, spreek savonds iets af en heb als ontbijt broodje pindakaas en smiddags een fruitschaal en salade (restaurantje bij mij onder). Groetjes aan jullie allemaal!

ps liesl I learn new lesson everyday! must be very smart when i get back..
ps Lara ga proberen m'n inleiding ergens aan deze weblog te attachen, zodat je een idee kunt krijgen. Ben je al bijna uitgereisd in Brazilie? zult vast een supertijd hebben daar. beso!
ps. Danielle, jullie zijn toch niet stiekem verstoppertje op de gang aan het spelen zonder mij, he? doe iedereen de groeten.

  • 23 Januari 2007 - 15:23

    Daniëlle:

    Janno? Janno? Ik kan je niet vinden, ben al de hele dag aan het zoeken... Je zit wel goed verstopt zeg... :p



    (Nee nog geen verstoppertje gespeeld zonder jou. Groeten van iedereen terug!)

  • 23 Januari 2007 - 15:45

    Wim:

    Goed bezig Janno!
    Wat een structuur! Wat is je geheime recept daarvoor? Vind het wel overdreven hoor, in die warmte te gaan fitnissen :-P
    En nog gefeliciteerd met je rijbewijs! goed bezig man!

  • 24 Januari 2007 - 09:14

    Liesl:

    Broertje ken je dat liedje Yellow van Coldplay? Heel mooi liedje, so it's all in the name!! Je moet wel foto's nemen hoor, ook al vinden ze dat raar. Wat fijn dat je al een buddy hebt. In welk hostel zit je nu?
    Kisses

  • 24 Januari 2007 - 17:03

    Jan-Willem:

    en nu lees ik dat je ook al weer lekker slaapt!
    Halleluja wat een zegenbui voor jou! Vooral die laptop, top man.

    Keep passing your blessing..

    With love from Holland

  • 24 Januari 2007 - 19:21

    Billy:

    Ah nee hè, je gaat toch niet breed worden Janno! Ben hier ook al een paar keer langs een fitnessstudio (hoei, 3xs en het klopt ook nog!) gelopen, vond het al heel wat.

  • 24 Januari 2007 - 20:43

    Reinout:

    he janno klinkt goed hoe je het daar oppakt, alle begin is moeilijk moet je maar denken;)
    en zo te horen ga jij het verder ook wel redden, met je laptop lucky bugga!
    groeten uit holland

  • 26 Januari 2007 - 10:23

    Janine:

    hey.......neger !hihi fawaka? contabai mi dushi?
    Doe voorzichtig heh en veel plezier .

    kus

  • 27 Januari 2007 - 16:39

    Marrit:

    ha die jannoman,
    Het zal ook weer s niet zo wezen, compu gefixt en al druk aan de slag. Ik word hier in brasil nog dagelijks aan jou en renee herinnerd, ze hebben hier ook dat superirritante gebaartje met je hand! beijo enne suc6!

  • 28 Januari 2007 - 08:49

    Anne:

    janno, je bent echt onvoorstelbaar hoe je het zo voor elkaar kan krijgen! heel gaaf! fijn dat je daar zo geniet! knuf

  • 28 Januari 2007 - 11:26

    Willemijn:

    he yellow hahaha, klinkt allemaal vet hoor, die verhalen van jou, en ook die laptop, kan ook alleen jou overkomen he haha! geniet ervan daar!! kuss willemijn

  • 28 Januari 2007 - 16:51

    Jakkie:

    SJANNO!!!!!

    Niet te veel van die pindakaas snoepen he, moet je straks weer naar die prachtige fitness faciliteiten daar...had je net zo goeg jouw eigen fitness apparaat mee kunnen nemen9 je weet wel die mooie in de kast bij Dave)hahaha nou veel plezier en succes met je onderzoek

    dikke kus van Jakkie
    (en de groeten van ome cas!)

  • 29 Januari 2007 - 18:44

    O.l En T.m:

    We verwachten superveel van je conditie...wij zullen een boomstam voor je bewaren....misschien wel meer dan één. Is niet moeilijk na die donderdag!! Het ambachtelijke houthakkersvirus heeft o.l helemaal te pakken. Goed om te horen dat er in allerlei zaken "voorzien"wordt, zoals die laptop. We zullen het Tanca laten weten. zij vertrekt 22 feb naar manaus. Succes met je veldwerk en onderzoek.
    polder groeten

  • 30 Januari 2007 - 12:53

    Els:

    janno, stefan heeft trinka kaal geplukt.wat nu?

  • 31 Januari 2007 - 23:23

    Jan (ooit Buurman):

    Bwana asifiwe!

    Habari? Habari za safari? Habari za kasi? Habari za kanisani?

    Ik ben blij dat je reis goed is verlopen, we maakten ons wel een beetje ongerust...

    Veel plezier, maar dat moet wel lukken in het mooiste land van de wereld!

    Mungu akubariki!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 79710

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: