daily life - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu daily life - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu

daily life

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

02 Februari 2007 | Tanzania, Arusha

Hi everybody! een week verder en sun is still shining. geniet van het tanzaniaans leventje, akuamatata! Tijd is gratis hier, dit hoef je niet terug te kopen van jezelf, maar heb je gewoon gekregen om op te maken. dat ze tijd hier in de aanbieding doen is natuurlijk een bekend gegeven, toch blijft het grappigs hoe je hier zelf soms zo anders over kunt denken en je ze soms niet snapt. Wat ook heel anders is de manier waarmee ze met relaties/vriendschappen omgaan. Wordt vaak gebeld, ook door mensen die ik al lang weer vergeten was, zonder enige redenen. Je belt hier elkaar op, om gewoon even bij die persoon te zijn in gedachte, gaat meestal niet verder als vragen hoe het met je gaat. Waardeer echt de manier hoe ze hier tegen relaties aankijken, staat ook los van de praktische omstandigheid (werk, studiegenoot, buurman etc) waarin je elkaar ontmoeten, ik denk dat we best wat 'omstandigheidsvrienden' hebben in nl, best een efficiente manier om met mensen om te gaan eigelijk. Dus mensen als ik weer terug in nl ben, kunnen jullie een zonderredenbelletje verwachten..
heb gelift in Tanzania! hoe gaaf is dat, was niet echt de bedoeling, dat een bus aan te houden, bleek een schoolbus te zijn. mooi gratis ritje gefixd. moet nog steeds een pak kopen hier, laat waarschijnlijk maken. overdag ga ik heel netjes gekleed en heb ik afspraken met organisaties, afspraak ga ik heel shubby over straat, voel ik me veel prettiger bij. arusha is hele drukke stad, overal mensen op straat, ben al bekend bij alle straatverkopers in de buurt, die dan even met me meelopen om praatje te maken, altijd leuk. Vaak bieden ze me al geen koopwaar meer aan, omdat ze al weten dat ik niet daarvoor ben. verkopen hier trouwens overal geroosterde maiskolven, heel lekker. onderzoek verloopt erg sloom, kan nog niet echt beginnen, moet allemaal formaliteiten doorlopen, loop de hele dag van a naar b met allerlei toestemmingsbrieven e.d. Org zijn niet echt bereid. NGOs (goede doelen laten we zeggen) is business hier. maandag begon een man zelf helemaal dat ik per uur 80 dollar moest betalen om met org te kunnen praten en wat ik wel dacht om zomaar als onderzoeker van buitenaf te komen. was wel demotiverend,maar pakte snel de draad weer op. ben goed gemotiveerd voor t onderzoek, en vind dat ik er goed m'n best voor doe. heb morgen weekend, en ga za voetballen. engels voetbal is hier erg populair. tanzianen zijn zelf alleen nergens goed in, so sad now. groetjes allemaal. kus, Janno.

ps. Billy: Akuamatata zoals ze hier zeggen. Die zomaarbinnenlopentechniek ga ik volgende week zeker proberen. Check je, Janno. psps ben die strik vergeten, aai..

ps Marrit: brengt me meteen bij jou Marrit, aangezien billy en ik in je gedachte zijn, goed om te horen. Is het leven nog steeds als een zonnetje daar? geniet en tot snel heb nu al zin om je uit de horda te trappen;)

ps Buurman Die thomas is echt het voorbeeld vriendelijkheid hier in Tanzania. Geniet van het land en vooral de mensen. misschien ga ik een weekendje Dar met thomas doen, weet niet of dit gaat lukken, hoop het wel. akubariki to you too!

ps. Sjakkie! hou je de gang nog goed onder de duim, niet te lief voor ze zijn hoor. Groeten aan ome paco.

ps Janine
hoes ist ie dushi? wat relaxed dat die eneige gast is toeglaten. als ik terug ben gaan we bij hem langs goed? beso

ps. Saskia groetjes aan alle kleine mensen daar (dus ook aan jezelf;)) en succes met je onderzoek.

ps wim onderzoek smonderzoek, thats right!

ps ukje love you heh

  • 02 Februari 2007 - 12:23

    Malou:

    Hey Buitenlander!
    Echt heel leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!!
    Met je onderzoek komt het allemaal goed, ik weet dat je het kan!
    En zaterdag niet te veel scoren, of tellen ze niet omdat je niet in Europa bent...? :)
    Liefs Malou

  • 02 Februari 2007 - 18:55

    Billy:

    Heb hetzelfde probleem met org. en NGO's. Meestal doen ze eigenlijk helemaal niets. Gewoon onaangekondigd ergens naar binnen banjeren wil nog wel eens helpen. Zit die dude van buza je nog veel op de hielen?

  • 03 Februari 2007 - 05:07

    Saskia (in Bangkok):

    Hee Janno,
    Leuk om al je verhalen te lezen, ik zou zelf eigenlijk ook zoiets moeten doen, maar ach, het leven en onderzoek in Bangkok is eigenlijk ook niet vreselijk boeiend. Irritant dat org. zo slecht meewerken, je zou je gewoon afvragen: Wie is er nou arrogant, jij als buitenlander die onderzoek komt doen, of zij die zich te goed voelen om je te woord te staan. Maar goed, ik heb makkelijk praten, Thailand is een ontzettend meewerkend land. Nou, veel succes nog, en ik volg je :)

    Dikke kuz,
    Saskia

  • 04 Februari 2007 - 10:23

    Liesl:

    me too heh

  • 04 Februari 2007 - 10:25

    Ukje:

    ohhh bloetjhahh!! thnx for daily life mail, nice! mais lkkr heh! heb je al jam op(grote aardappel)? ben net op outdoor geweest, heel leuk! pappa wil 2 krielkipjes :D bye!

  • 04 Februari 2007 - 13:56

    Wim:

    Ik doe nu ook aan de binnenloop techniek. Portomonee zit al vol met kaartjes van UNDP, WFP, UNICEF, you name it ;-)

    Zeg saskia, wanneer ben jij nog in Bangkok?
    kom ik even langs eind maart, begin april

  • 06 Februari 2007 - 08:56

    Hannah:

    Heeeey Janno!

    Wat leuk om al die verhalen te lezen, het klinkt als een fantastische ervaring.
    Hier is het koud :(, verlang naar de zomer. Als je terugbent gaan we weer een keer verstoppertje spelen! :)

    Ciao, Hannah

  • 06 Februari 2007 - 11:53

    T.Tannie:

    He wat leuk Janno om je belevenissen te lezen,groetjes uit Bolsward

  • 08 Februari 2007 - 10:25

    Bas:

    Ze komen in grote getale naar beneden! Ze bedekken de aarde, ze verhullen de wereld met een oneindig groot en smetteloos wit kleed...Het sneeuwt, het sneeuwt! (De foto's mail ik wel, als jij nou ook eens een fotootje op je site zet..)

  • 09 Februari 2007 - 05:52

    Ome Henk:

    Mwaaaahhhhhhh!!! Wat ken meh ut verrottuh!

    He gochem! Doe es wat helpen daar met die arme mensen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 79702

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: