Op de drempel van avontuur - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu Op de drempel van avontuur - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

Op de drempel van avontuur

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

28 September 2008 | Zambia, Lusaka

Hier vind ik mezelf, achter een computer in Nederland, omgeven door het gewone, een dag voor vertrek.. komende zes maanden zal ik via deze weblog jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen. Een korte introductie op wat ik daar ga doen:

De stage
In het kader van het 'Global Experience Program' zijn 6 studenten uit NL uitgekozen om stage te mogen gaan lopen bij het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties (VN). De 6 studenten gaan in koppels van twee naar drie Afrikaanse landen. Ik ben samen met Veron uitgekozen om in zambia stage te gaan lopen op het landelijke kantoor van het world food programme daar. voor meer info zie: http://www.gep2008.org/
Ik ga in zambia aan de slag als logistiek medewerker. De doelgroep is de 'poorest of the poor', de mensen die soms letterlijk doodgaan van de honger worden bedient van voedsel. Ik stel me zo voor dat ik soms in de praktijk geconfronteerd zal zijn met de keuze wie wel en wie niet te voeden. Ik heb totaal geen ervaring op het gebied van logistiek, en ben meningmaal in mijn gezicht uitgelachen door vrienden als ik zei dat deze chaotische jongen in de logistiek aan de slag gaat..) maar op een of andere manier dachten de mensen van de selectie dat ik dit goed zou kunnen, we zullen zien.. moet zeggen dat ik er ontzettend zin in heb. Na 5 jaar studeren is dit een uitgelezen kans om aan de slag te gaan met datgeen waar ik hart voor heb: ontwikkelingssamenwerking in Afrika.


Partnership TNT en WFP
De postbode en de ontwikkelingswerker slaan de handen in een. In 2002 besloten TNT en het WFP samen te gaan werken onder de naam van 'moving the world' (www.movingtheworld.org). TNT levert wereldwijd koeriers- en expressdiensten en WFP (ook wel de 'shy giant in de ontwikkelingswereld genoemd) is wereld's grootste humanitaire hulporganisatie. Beiden zijn actief op het gebied van logistiek (de een distributeerd voedsel, de ander post). TNT wil iets positiefs bijdrage als bedrijf en het WFP maakt dankbaar gebruik van de expertise en de vervoersdiensten van TNT. Ter ere van deze samenwerking ga ik op stage. Simpel gezegd WFP biedt de stage, TNT betaald. Dus de volgende keer dat u een kaartje in de orange brievenbus stopt, gaat daar een heel klein beetje van naar het werk dat ik daar straks doe;)


Ready, set...
Als voorbereiding op de stage hebben we op het hoofdkantoor van het WFP in Rome een twee-daagse training gevolgd. Naast te genieten van het heerlijke weer, de italiaanse koffie en het lekkere eten, werden we in twee dagen klaargestoomd om als ontwikkelingswerkers onder de VN vlag aan de slag te kunnen. We kregen eerst een paar pagina's tellende lijst vol met afkortingen; Welkom in de wereld van de VN. Ik zal proberen ze niet teveel te gebruiken op deze log;) Het waren intensieve, maar leerzame dagen. Een gek idee dat je training krijgt van allerlei professionals uit het veld, de 1 na de ander kwam opdraven om de zes studentjes toe te spreken. We zijn nu op alles voorbereid: een wegblokkade, een natuurramp, stress, seksuele intimidatie op de werkvloer, een overval en wat al niet meer. was een gek gevoel dat ik iedereen na te training moest uitzwaaien, en zelf weer het vliegtuig terug moest pakken naar NL, maar ja, een een bruiloft van je broer kun je natuurlijk niet missen. Ik heb een mooie krabbel onder de huwelijksakte geplaatst en genoten van de mooie bruiloft. Morgen vertrek ik dan eindelijk, op naar het Afrikaans avontuur...

wist-je-datjes:
* miss zambia werkt op het WFP kantoor in zambia, en wordt dus mijn collega:)
* ik Veron (mijn reisgenoot in Zambia) al kende voor we aan deze stage begonnen en onafhankelijk van elkaar geselecteerd zijn.
* Ik mijn scriptie politicologie nog niet af heb, hier zal ik de eerste maand mijn avonduurtjes aan slijten.
* ik straks langs de douane ga met een blauw VN-paspoort in mijn hand ..
* naast deze weblog ook een 'movingyourworld' account heb: http://www.movingtheworld.org/blog/12441

  • 28 September 2008 - 19:01

    Heleen:

    Hee Janno! Wat een ongelooflijke kans is dit toch, lijkt me fantastisch om met zoiets fundamenteels bezig te zijn.. Ik vermoed dat we hier in Nederland indrukwekkende verhalen kunnen verwachten vanuit Zambia. Ik wens je heel veel succes en plezier toe. En uiteraard groeten uit Nicaragua, tegen de tijd dat we elkaar weer in Nederland treffen zijn we allebei een hoop ervaringen rijker! Groetjes! Heleen

  • 29 September 2008 - 09:52

    Laura:

    Heej,

    heel veel plezier en succes in het zonnige zuiden!!!!
    Hou ons op de hoogte met je ongetwijfeld spannnende verhalen :).

    Kus...Lau

  • 29 September 2008 - 11:08

    Veron:

    Nog een:
    Wist je dat...
    - ik met die Miss Zambia op een kantoor zit.
    - en dat het best meevalt met haar schoonheid.
    - Ik Janno al veel mooiere Zambiaanse vrouwen kan laten zien.
    :)

  • 29 September 2008 - 13:36

    Els:

    Hey Janno!
    Heb even de site van je programma bekeken en het ziet er echt wel heel vet uit! Wie weet kan ik volgend jaar... ;-) Hoop dat je 'n goede vlucht hebt gehad en succes met aclimatisseren (hoe schrijf je dat?).
    Buufie.

  • 30 September 2008 - 09:36

    Geert:

    Hey Janno! Klinkt inderdaad als een avontuur en een mooie kans om wat praktische werkervaring op te doen! Maar er een mooie tijd van en vergeet niet zsm een foto van je collega te plaatsen! (de miss Zambia natuurlijk...) Succes daar en misschien zie ik je ooit nog wel!

    ciao.

    Geert

  • 30 September 2008 - 13:20

    Grote Zus:

    Broertje ben je veilig aangekomen? Het regende vandaag keihard. Onze regendans op het strand worp eindelijk vruchten af:-) This your moment. This your time. This is your time to save the planet (with a little help from Obama)!

  • 01 Oktober 2008 - 08:44

    Lara:

    Yo roomie!
    Ben je goed aangekomen in Lusaka? Zag op de weblog van Veron dat jullie in Roma wonen! Daar woonde Wubke en ik ook! Erg relaxed als je kan lopen naar Arcades..
    Ben erg benieuwd naar je eerste indrukken! Ennuh... DUUR he!!!

    Liefs Lara

  • 01 Oktober 2008 - 08:45

    Lara:

    Yo roomie!
    Ben je goed aangekomen in Lusaka? Zag op de weblog van Veron dat jullie in Roma wonen! Daar woonde Wubke en ik ook! Erg relaxed als je kan lopen naar Arcades..
    Ben erg benieuwd naar je eerste indrukken! Ennuh... DUUR he!!!

    Liefs Lara

  • 01 Oktober 2008 - 17:45

    Mama:

    Hey son, met een kleine letter.!! Hoe heb je het toch daar Lusaka. Laat snel wat van je horen Tirsa is crying her eyes out, mist je heel erg, om van ons nog maar te zwijgen
    Yea, je doet een goed werk en we zijn dankbaar en zeker ook trots op jouw.
    Hope to hear soon.Sinds maandag alleen maar regen en nog eens regen

    veel liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 79704

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: