Africa light1 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu Africa light1 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

Africa light1

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

06 Oktober 2008 | Zambia, Lusaka

By now, I have had my first working days at WFP (World Food Programme). The WFP is situated in the centre of the city (if Lusaka even has one) in an UN-compound together with other UN-agencies like UNICEF and UNDP (United Nations development programme). They work quite well together. When you’re entering the compound you see all the different UN-affiliated land cruisers lined up, quite impressive.
The UN is pretty security-paranoid, all cars are being checked before entering and all doors are pass-accessed. ‘I am not entering the white house am I?’ a guy said to one of the many security guards today. Veron and I are not allowed to stay in a hostel and they even went by our house to check if it was safety-approved.
Though the UN is quite cautious, Lusaka is a really convenient and safe place to live in. You can easily walk the streets at night (although we grab a cab after ten), people are accustomed to foreigners, we have warm water and all services you wish for are there. As my boss Felix adequately puts it: ‘This is Africa light’

wist je dat:
* Onze driver zo beleefd is dat hij op alle vragen vriendelijk beantwoord met ‘yes, please’. ‘You have to work tommorrow as well? Yes, please…’
• We vandaag verhuizen, nu met zwembad:) hmm, upgrade:)
• Iedereen ons hier vraagt om een baan
• Onze schattige tuinman ons telkens chinese loaf komt brengen uit z’n moestuintje. Het is eerlijk gezegd helemaal niet lekker maar je kunt gewoon geen nee tegen zo’n vriendelijke man zeggen. Onze koelkast ligt er inmiddels vol mee.
• Mijn camera stuk is, hij viel zo 70 cm en met het beschermhoesje eromheen maar gaat niet meer aan, ik hoop dat ze m hier kunnen maken.
• Veron inmiddels tot fotograaf van WFP is gebombardeerd is, maar het eigelijk helemaal niet kan. Vandaag moest ze een groepsfoto maken van al het WFP personeel op ons kantoor. Meteen erna heeft ze werkelijk iedereen die hier werkzaam is een mail gestuurd met de groepsfoto, alleen heeft ze per ongeluk die foto van mij ge-attached dat ik blij met mn blauwe paspoort sta te zwaaien (deze foto staat op mn log onder zambia at first glance) i.p.v. de groepsfoto. Iedereen op kantoor vond het een geweldige grap van Veron… blijkbaar zag iedereen hier een grap in en veron kreeg telefoontjes om te zeggen dat het zo leuk vonden en mensen kwamen naar mij toe terwijl ik nog van niets wist. ik durfde haast de gang niet meer op te lopen, maar goed we hebben iedereen aan het lachen gekregen en dat is toch al weer best wat na een eerste werkweek.

  • 06 Oktober 2008 - 09:03

    Mama:

    Hoi janno,

    Wordt je toch nog een gesettled persoontje, met een kantoor job, valt wel tegen dat je geen voedselpakketen gaat uitdelen aan the needy and greedy!!Ben je al verhuisd of blijf je in dat loei dure huis vanwege security?
    Nou die mensen van security moeten immers ook leven. Live and let live.
    Sterkte we missen je papa en mama

  • 06 Oktober 2008 - 09:55

    Malou:

    Ziet er profi uit hoor!
    Succes! x Malou

  • 06 Oktober 2008 - 10:35

    Willemijn:

    he janno!!

    klinkt echt super goed allemaal!! Die luxe en het wennen eraan in de afrikaanse context komt me erg bekend voor!! geniet er maar lekker van en idd wat je paps en mams zeggen: live and let live!

    xx willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 79705

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: