een betere wereld… - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu een betere wereld… - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

een betere wereld…

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

13 Oktober 2008 | Zambia, Lusaka

Vandaag wordt de Millenium Development Goals* Race gehouden hier in Lusaka. Natuurlijk zijn Veron en ik als echte wereldverbeteraars present. We hebben ons ingeschreven voor de ‘health walk’. De echte race is echter de MDG-run, een halve marathon op het heetst van de dag. Gisteravond laat ontstond het idee om in een mais-pak deel te nemen aan de race. Veron zou het pak maken en ik zou erin rennen. De volgende morgen vroeg was er niets dat op een voedselachtig kostuum leek: gelukkig, ik hoef niet te rennen. Mn ogen nog halfdicht van de slechte nachtrust, en de zon klimmend naar haar hoogste punt, speel ik nog met de gedachte om misschien toch maar te gaan rennen. Er is 1 iemand van WFP die zich hieraan waagt, het is onze driver, we noemen hem ‘teeth’, hij is de meest schattige van allemaal, ik zou hem best willen bijstaan (hij is van het ‘yes, please’ wist-je-datje). Maar 21 km….. dat is gewoon een halve marathon. In een moedig moment sluit ik me aan in de rij naast de driver. Even later heb ik een nummer op mn rug geplakt en kijk eens goed om me heen: afgetrainde lichamen in professionele sportkledij… het voelt net alsof ik meedoe aan dat bnn-programma ‘try before you die’. Onderweg naar de start stelt ‘teeth’ me nog de vervelende vraag ‘you’re a runner, aren’t you?’ die ik met een beschamende nee moet beantwoorden. Goed, het startsignaal gaat en iedereen begint als een gek te rennen, ik heb het idee dat teeth zich al helemaal vooraan heeft gepositioneerd, ik doe mn best op met de voorste linie mee te rennen, maar na 500 meter en met een ontbijt dat zich naar boven probeert te werken, begint het toch wel te dagen dat iets teveel voor me is. Met gebogen hoofd begin ik aan de terugtocht. Dan kom ik ‘teeth’ tegen die dus niet voorop was begonnen, en zei dat ie moest lachen dat ik zo wegschoot bij het startschot. Een nieuw sprankje hoop en de lach van teeth zijn net genoeg om me over te halen toch maar mee te rennen. 21 kilometer later strompel ik over de finish en plof neer op de grond, alles voor een betere wereld he…

* De Millenium Development Goals zijn 8 doelen die overheden en ontwikkelingsorganisaties zichzelf hebben gesteld om de armoede terug te dringen by 2015.



Wist-je-dat...

- ik zondag voor het eerst een dienst hier heb bezocht, very nice:) maar ik kon dus amper lopen na zaterdag en het is ongeveer een uur. Toen ik nog geen minuut aan het lopen was stopte een auto en vroeg of ie me een stukje kon brengen. Denk een kleine knipoog van boven;)
- Het is vandaag causual Monday (vandaag voor het eerst in spijkerbroek naar office) we hebben ook al flipflop-Wednesday, buffet-Thursday (ze hebben dan heerlijk buffet hier op werk als lunch), causual-Friday (weer), stunning Saturday and volleybal-Sunday (elke zondag komt de buurt bij ons huis volleyballen). Heeft iemand een suggestie voor dinsdag??
- kwam onze tand net tegen en hij straalde helemaal, gaf me een hug en liet me toen zien dat zn benen helemaal goed waren, hij heeft een soort speciale behandeling gedaan met handdoeken en warm water, werkt blijkbaar goed want mijn benen zijn helemaal kapot, probeer zolang mogelijk te blijven zitten en niet te gaan staan.
- veron en ik aan het shoppen zijn voor een eigen auto:)

  • 13 Oktober 2008 - 08:53

    Anne:

    Impressive Janno, halve marathon! Ik doe het je niet na denk ik! Je houdt je wel lekker bezig daar zo te horen, mooi!
    Knuf

  • 13 Oktober 2008 - 08:59

    Lara:

    Iwé!
    Wow! Een ras idealist! Me I can't do that!
    Toch jammer van dat maispak...

    See you so

    Lara

  • 13 Oktober 2008 - 09:08

    Roos:

    Complimenten Janno!!! Die foto, is die na of voor de 'run' gemaakt? Je kijkt zo zielig/bang/uitgeput? :) Geniet daar en hou je taai!
    Groeten, Roos

  • 13 Oktober 2008 - 09:34

    Janno:

    dies dus vantevoren gemaakt, beetje bang wask wel;)

  • 13 Oktober 2008 - 10:05

    Veron:

    Hahaha, ik lach me dood hier in de PI office!

  • 13 Oktober 2008 - 10:45

    Liesl:

    Vind je echt zielig!! En echt een held! Big hug from Amsterdam

  • 13 Oktober 2008 - 10:59

    Laura:

    Wow...ik heb echt bewondering voor je! Dat je dat volhoudt! Knap hoor!!!

    X

    P.S. die miss zambia is niet zo heel mooi, toch?! Of vond jij van wel ;)

  • 13 Oktober 2008 - 12:52

    Thijs:

    jooo janno, je schrijft veeeeel te veel berichtjes man. Poeh, nu moet ik tijd vrij maken om ze te gaan lezen....
    Gelukkig dat de foto's leuk zijn;)

  • 16 Oktober 2008 - 12:49

    Willemijn:

    Goed bezig Janno!! Je kan trots zijn op jezelf! Ideetje voor de dinsdag: Dutch tuesday? (allemaal Hollandse hits, blokjes kaas, bitterballen, klompen, oranje tenues?) Kan je alweer een beetje lopen inmiddels? Groetjes uit Nijmegen!

  • 20 Oktober 2008 - 19:29

    Nick En Ank:

    Hoi Janno, wat een geweldige tijd heb jij daar zeg! En een halve marathon pfffffffff. Dat lukt mij niet (meer) denk ik. Geweldig zeg. We bidden voor je!!
    Groetjes van ons.

  • 21 Oktober 2008 - 17:10

    Jan-W:

    !!!!!!!!!
    Impressive all might power!
    Doe jij de eerste stap... God does the rest.

    Big blessings and new energy on you brave Bro,
    jw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: