de zambiaanse boer.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu de zambiaanse boer.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

de zambiaanse boer..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

22 Oktober 2008 | Zambia, Lusaka

Dit weekend krijgt het Purchase for Progress project, waar ik tijdens het komende half jaar aan zal gaan werken, een gezicht. We gaan de bush in, op zoek naar de kleine boer. Zij zijn degenen die WFP probeert te helpen door meer direct van hun te kopen.
Voor de eerste keer gaan we de stad uit, het rauwe zambia tegemoet. De weg is verrassend goed, de bestuurders erop minder. Langs de weg flitsen droog struikgewas en lage savannebomen voorbij, afwisselend met authentieke Afrikaanse klei met rieten hutjes die haast willekeurig langs de weg lijken te zijn geplant. In de kleine dorpjes onderweg draaien de president campagnes op volle toeren. Het is kiezen tussen dikke Banda (wiens hoofd niet eens op de verkiezingsposter past), chagrijnige Sata, of uit de verkeerde stam afkomstige Hichaliema; een uiterst lastige keus. Het beloofd dan ook een spannende week te worden.
Aangekomen wacht ons een groep kleine boeren, goed voor een gezellige sfeer, en een open gesprek. Deze mensen maken de cijfers van een derde van de wereldbevolking die leven voor minder dan een dollar per dag tastbaar. Als ik boer David vraag hoeveel ie verkocht heeft op de markt moet hij bekennen ‘This year I didn’t sell anything, because of the floods’. Veel boeren hebben verlies gedraaid afgelopen jaar, ‘it’s a game of chance’ verwoordt er één. Hoe overleef je dan vraag ik me af? Op een of andere manier overleven ze dit harde bestaan vol onzekerheden. Toch lijkt het geen schade te doen aan hun vriendelijkheid. Ik hoop dat het project waar ik aan meehelp een enigszins positief effect op deze kleine boer zal hebben. Op de nieuwe presidentskandidaat hoeft David waarschijnlijk niet te rekenen.

  • 22 Oktober 2008 - 13:54

    Mama:

    Hoi Janno,
    There you go into the bush
    Fijn van je te horen, wij hopen en bidden mee dat het allemaal een verschil mag maken voor boer David

    Sorry no sundaymail er komt een mega mail a.s. zaterdag

    liefs mama

  • 22 Oktober 2008 - 14:13

    Lara:

    Ha Janno,
    Dat moet indrukwekkend zijn geweest. Hoop dat je je draai een beetje gevonden hebt in Zambia. It's a strange world..
    Ik ben net aangekomen in Jo'burg, slaap achter mega hekken en alarminstallaties. Maar de zon schijnt! Tot snel in " The Real Africa".

    Liefs Lara

  • 22 Oktober 2008 - 15:00

    Zusje:

    Hey broertje! leuk verhaaltje. leuke foto, leuk dat we gaan reizen! :)

  • 22 Oktober 2008 - 16:52

    Liesl:

    Als je later president hebt heb jij het over David the farmer ipv Joe the Plumber! Dit zijn de mensen voor wie je het doet heh.

  • 23 Oktober 2008 - 20:01

    Ludger En Hanna:

    langzaljelevenlangzaljelevenlangzaljelevenindegloriaindegloriejaindeglooriejahiephiephiephiephiephieperdepiephoeraaa!

  • 24 Oktober 2008 - 14:22

    T Tannie O. SJOUKE:

    Ha onze super neef Janno is jarig, gefeliciteerd.
    Michiel zit met het schip in Algerije dus zijn de neven op hetzelfde continent leuk is dat. groet en zegenwens uit Bolsward

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: