the smell of Africa.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu the smell of Africa.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

the smell of Africa..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

22 Oktober 2008 | Zambia, Lusaka

Op het moment dat de eerste regendruppels de droge, rode grond raken, ontsnapt er een bedwelmende geur uit de aardbodem; de smell of africa… eindelijk ruik ik het dan, het is een moeilijk te identificeren geur, maar je schijnt het op heel het continent te kunnen ruiken. Ik herken de geur uit Congo en Tanzania, het doet me lachen van binnen. Nog niet veel eerder heb het gevoel gehad dan echt in Afrika te zijn. Ik mis hier nog de rauwheid, de indringende blikken van mensen, de getekende gezichten, het bruisende straatleven, de zichtbare realiteit leven en dood, een werkelijkheid die je het leven serieus doet nemen. Mijn leventje hier is op het moment niet eens zo heel anders dan thuis, ik sta op, douche met warm water, eet brood of muesli, ga naar werk, naar huis, kook met redelijk dezelfde ingrediënten en doe daarna nog wat gezelligs of werk nog wat door aan mn thesis. Het zijn vooral de uitstapjes die je doen beseffen waar je bent. zoals vanmiddag toen we dan een keer door downtown Lusaka reden; de chaotiek, de babies vastgeknoopt op de rug, de vele kleuren, de op de muur geverfde winkelnamen. Het zou geweldig zijn als veron en ik ons eigen bakkie zouden hebben hier, we zijn nog steeds op koopjesjacht. Dit weekend staat een leuke trip gepland naar een game farm in een heel mooi gebied (waar ze wild schieten voor fun:s) van vrienden van David en Sarah(waar we bij inwonen, zie foto). Hij vraagt ons mee op al zn trips, zo aardig, begin november wil ie zelfs gaan vissen in Mozambique:). Laat ook even weten wat jullie allemaal meemaken.

Zuidelijke Groet,

wist-je-dat:
* Mensen karoake hier heel serieus nemen. Veron en ik waren uitgenodigd voor de verjaardag van de zus van een collega in een karoake-restaurant en we hebben onszelf behoorlijk voor gek gezet met ‘get down’ van de backstreet boys.
* Ze hier straatnaambordjes ook gebruiken om verkeerswaarschuwingen te geven
*Ik om 1 uur uur s’nachts ben opgestaan op veron’s verjaardag om n ontbijtje te maken,stond ik daar gedouched, aangekleed met gebakken eitjes en maak veron wakker 'maar het is 1 uur s'nachts!' ow oeps...

  • 22 Oktober 2008 - 16:48

    Liesl:

    The smell of africa wil ik ook een keer ruiken. Neem je m mee in een potje? Ga je uitgebreid mailen hoe het is, dont worry. Ben druk geweest met tentamens. En heb een scriptie-onderwerp en een begeleider!

  • 23 Oktober 2008 - 07:14

    Laura:

    Heej Janno,

    ik mis de smell of Africa!!! Heb ook besloten om toch maar weer naar Afrika te gaan begin volgend jaar...de grote vraag is nog wel... waar in Afrika, haha. Die werkplek ziet er niet slecht uit...doe je goed :)! Veel plezier op de trip dit weekend!

    Kus...Lau

  • 23 Oktober 2008 - 08:50

    Mama:

    Het lijkt wel of maand. en dinsd. je weblog dagen zijn weinig druktes op het kantoor zeker.
    Let je op met je bakkie, alhoewel your an excellent driver. Feliciteer Veron, echt Jij om dat om een uur s'nachts te vieren.
    Veron heeft a.s. zaterdag haar kans om jou te verwennen met een ontbijt als jij verjaart.When I'm 24!!!
    we denken aan je heel vaak
    liefs,
    mama

  • 23 Oktober 2008 - 10:41

    :

    Vind eigenlijk dat 'ie een t-shirt aan moet bij het eten ;)

  • 23 Oktober 2008 - 10:43

    :

    Ow, en die smell... Heerlijk! Heb ook het gevoel dat er na een regenbui een soort warmte opstijgt uit de grond. Koude handen, warme voeten. Looking forward to the weekend! Lekker beestjes kijken, maar hopen dat ze niet voor onze ogen neergeschoten worden want daar houden we niet van, he?

  • 23 Oktober 2008 - 10:43

    :

    Ow, en die smell... Heerlijk! Heb ook het gevoel dat er na een regenbui een soort warmte opstijgt uit de grond. Koude handen, warme voeten. Looking forward to the weekend! Lekker beestjes kijken, maar hopen dat ze niet voor onze ogen neergeschoten worden want daar houden we niet van, he?

  • 26 Oktober 2008 - 20:47

    Michelle & Jarik:

    Hey Janno! Gefeliciteerd met je 24e verjaardag. Hopelijk komt niemand je om 1 uur 's nachts wakker maken om je te feliciteren. :)
    Gezegende tijd toegewenst!
    Mich en Jarik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: