Janno als onderzoeker - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu Janno als onderzoeker - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Janno Laan - WaarBenJij.nu

Janno als onderzoeker

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

10 Maart 2007 | Tanzania, Arusha

Maak lange dagen voor mijn onderzoek, denk niet dat ik me ooit ergens zo voor heb ingezet. My daily routine: Ontbijten op dakterras, uitkijkend over het centrum van de stad, waar het tumolt al is losgebarsten, genietend van mijn kop warme chocomel en passionfruitjuice; een goed begin van de dag. Meestal heb ik mijn eerste afspraak bij een organisatie om iets van 9 uur staan. Van daaruit bezoek ik de volgende en stel me voor, maak een afspraak, stap 2 is questionairre afnemen en stap 3 is nog een keer terugkomen of de uitnodiging voor de game simulation/reporting event avond te overhandingen. Kom dus drie keer bij elke organisatie langs, niet meegerekend de keren dat ze ondanks de afspraak niet aanwezig zijn. Hoewel dit relatief nog wel meevalt, aangezien ze meestal zich toch op kantoor bevinden. Eindig meestal om half 6 en ga dan naar hostel om wat te drinken of meteen door naar vrienden om iets te doen/drinken (nog geen alcohol hier op trouwens, oke oke, behalve dan 1 minislokje fanta met bier gemixd, is oostenrijks, moest ik toch even proberen, niet erg lekker overigens..). Daarna kom ik uurtje of 9 thuis en werk dan de questionairres van die dag uit op m’n laptop, alvorens een bijbelverhaaltje voor het slapen te doen. Dat is zo’n beetje een doordeweekse dag, zaterdags werk ik op m’n computer aan m’n onderzoek en doe ik savonds iets leuks (ga vanavond pokeren), en zondag ben ik helemaal vrij en doe ik hele dag leuke dingen, morgen staat een soccermatch gepland, eindelijk sporten.. alhoewel de paar uur die ik per dag hier loop me ook wel redelijk in conditie houdt.
Kreeg laatst al bij grote professionele amerikaanse ontwikkelingsorganisatie een baan aangeboden tussen neus en lippen van de country director;). En had m’n african suit nog nieteens aan.. Wim, beat you big time, zit denk ik al op de 20 businesscards;). De hele dag kijk ik uit op Mount Meru, waar Arusha aan de voet van ligt, een prachtige berg, waar ik gister zelfs voor het eerst sneeuw op heb zien liggen. Richard en ik zijn van plan deze te beklimmen samen met het hele team van zijn tourbedrijf, als verkenningsexpeditie. Hij zit nu in Dar, waar zijn vrouw een dezer dagen zijn eerste kind zal produceren. Ze hebben heerlijke milkshakes hier. Geen MacDonalds of welke amerikaanse keten dan ook trouwens, zelf in heel Nairobi niet 1, toch wel een world capital. De ontwikkelingswereld is wel enigszins schokkend hier, niet te vergelijken met thuis, maar des te interesanter voor m’n onderzoek. Organisaties blijken veelal niet te bestaan of alleen een bordje ernatoe te hebben, en als je dan mensen daar vraagt waar het is hebben ze er nog nooit van gehoord. Ken Arusha inmiddels beter als de gemiddelde inwoner hier denk ik. Blijf me verbazen hoe slecht de mensen hier hun eigen omgeving kennen, als ik naar een organisatie vraag waar ze voor staan, kijken me ze verdwaasd aan, maar om me toch op weg te helpen sturen ze maar met een glimlach een willigekeurige kant op of een compleet andere org/bedrijf die ze toevallig wel kennen. Het niet weten en daardoor niet kunnen helpen komt niet in het brein van een tanzaniaan voor. Er bestaat dan ook geen goede kaart van het gebied of de stad, terwijl Arusha een de meest ontwikkelde stad in heel Tanzania is. Tanzania kent geen sloppenwijken, en niet alles is op een hoodstad geconcentreerd wat de meeste ontwikkelingslanden typeerd, dit is nog erfenis van Nyere’s sociale politiek. Mensen zijn trots geen oorlog gekend te hebben, terecht lijkt me. Heb geen medelijden met de mensen hier op straat, uitzonderingen daar gelaten m.n. volwassen mensen, maar als kinderen me op straat bedelen om geld komt het niet eens in m’n op om geld te geven. Heb dan ook nog nooit een Tanzaniaan iets gegeven, alleen 1 keer een ugandees die bestolen was en die ik naar hostel heb gebracht en zijn overnachting/ontbijt betaald. Vind het wel grappig om te zin hoe hard ik hierin ben, maar denk wel dat dit de beste houding is. Helpt de mensen niet met geld geven, hier i.i.g zeker niet, de hele ontwikkelingssector wordt hier geteisterd door de afhankelijkheid van Tanzanianen. Daarbij weet ik waar ik mee bezig ben; een studie waarbij ik later naar ontwikkelingslanden ga om de mensen mogelijkheden te bieden. Genoeg gefilosofeer weer voor vandaag, wel erg blij hier en besef me wat voor leuk leven ik leef. Verwacht dus een glimlachende, ietswat getinte, jongeman terug die blij zal zijn om jullie allemaal weer te zien. Hoi!

ps. fotos plaatsen is nog niet gelukt, al wel 2 keer geprobeerd, nog even geduld..

  • 10 Maart 2007 - 19:35

    Mama:

    Hoi Janno,
    Ben ik zomaar de eerste op je weblog net je verhaal gelezen. You grow men in wisdom!! Papa gaat moregen naar A'dam spreken en daarna naar Elise en Tirsa. Hier alles zijn gangetje. Neef John trouwt 30 juni, ben jij dan al klaar?
    lieve groet papa en mama

  • 11 Maart 2007 - 07:40

    Wim:

    klinkt als een productieve dag janno!
    Is daar veel te doen qua uitgaan? Hier is het namelijk een groot uitgaansparadijs, dus veel verlokkingen.

    Wat bussinesscards betreft, we gaan natuurlijk wel vergelijken wat betreft de posities van de mensen he ;-) Ik heb al generaals en secretary's of state. Eventueel de deputy prime minster of state. Beat that!

    zit nu ongeveer op 17-18, dus dat gaat wel goedkomen :-P

  • 11 Maart 2007 - 08:59

    Anne:

    Nog maar 20 businesscards? Dat kan beter ;)! Ambassadeurs, tweede 'mannen' op ambassades, ministers, country directors van grote NGOs... Ik heb ook al een mooie verzameling! Volgens mij leer je veel daar, leuk! Kunnen we gezellig bijkletsen op een terrasje als we terug zijn! Knuf

  • 11 Maart 2007 - 10:40

    Thijs:

    Hey Janno!
    Heb nu al zin in een goed filisofisch gesprek met je als je terug bent. Hoe is trouwens de muziek daar? Niet echt een idee wat ze daar naar luisteren en vooral wat ze daar maken. Volgens mij had je het al verteld maar kon ik het zo 123 niet terug vinden. Veel hiphop dacht ik.
    Enfin, klinkt goed allemaal, ga zo door!

  • 13 Maart 2007 - 04:52

    Saskia:

    Hee janno!
    Leuk om te lezen hoe het onderzoek verloopt, mijn onderzoekswereldje is echt totaal niet te vergelijken met de jouwe! Amper NGO's, Veel arme en minder arme boerinnen (als de boeren op het land werken), wat professoren aan de universiteiten hier, en veel praten over koetjes en kalfjes. En wat businesscards betreft, dit mag dan wel een aardig ontwikkeld land zijn, met businesscards zijn ze niet zo gul.Wel herkenbaar dat mensen je per se willen helpen, zelfs als ze dat eigenlijk niet kunnen. Succes en tot gauw,

    Saskia (Khon Kaen, Thailand)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 79708

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: