Merry Christmas! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu Merry Christmas! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

Merry Christmas!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

22 December 2008 | Zambia, Lusaka

Ik open mn mailbox na een week kamp: 97 nieuwe mails. oeps... goed, ik heb er zelf om gevraagd, maar als jullie maar niet denken dat ik die ook beantwoord..;) maar serieus: was touching, bedankt!

Ik heb een leuke week gehad, ik was op het nationale jeugdkamp van de pinksterkerk in Zambia gehouden in een mooie omgeving ten zuiden van de hoofdstad. Ik vond mezelf als enige blanke omringt door 800 zambianen. Iedereen wilde natuurlijk even een praatje maken met deze white dude; nog nooit zoveel vrienden gemaakt in 1 week. Velen kwamen op het eind van de week naar me toe om te vertellen dat ze diep geraakt waren dat ik als blanke me zo aanpaste; het zonder douche kon stellen, lokaal eten at, mn handen uit de mouwen stak, weigerde voorrang in de etensrij te krijgen, en de lokale taal probeerde te leren. Ik was net als 1 van hen zo concludeerde ze. Het programma (eigelijk al teveel gezegd) bestond uit niets anders als een opeenvolging van diensten. En omdat de eerste natuurlijk uitliep, werd maar meteen overgegaan op de volgende dienst. Maar de zambiaan blijft altijd positief, alles wat van de preekstoel komt wordt met open armen ontvangen, pastor staan hoog aangeschreven, het is een dienende cultuur. De diensten waren, afgezien van de duur, krachtig. Ik moest steeds zo lachen hoe mensen hier meeleven en gewoon dwars door de preek heen schreeuwen: Powerful, Preach to us, Come on now, Tell us… met zo kinderachtig Afrikaans-Engels accent.

Ik schrijf jullie eigenlijk om iedereen een warme en gezellige kerst te wensen en alvast een vrolijk Nieuwjaar! Mis mn kerstgevoel in deze hitte een beetje. Ik vier het in Tanzania samen met Marc, en dan neem ik waarschijnlijk nog een paar dagen een kijkje in Malawi.

Tot besluit nog een mooi momentje:
Ik wilde het boek waar ik jullie eerder over schreef op een mooie plek uitlezen. Tijdens een workshop die mijn interesse niet echt had, besloot ik het terrein af te lopen en de omgeving te verkennen. Ik kies voor de kleinste bospaadjes om mezelf te verdwalen in het onbekende. Ik passeer kleine akkertjes waar vrouwen hard op aan het werk zijn. Het landschap wat deze boerenvrouwen omgeeft is prachtig. Het is groen hier en het krioelt er van de insecten en kleine organismen. Ik zie een mooie berg in de verte en besluit deze te beklimmen. Ik groet de mensen op mn pad in de lokale taal wat me een lach oplevert. Ik maak een praatje met 1 van de vrouwen. Ze is weduwe en heeft zes kinderen. Haar man is in 2003 overleden verteld ze me. Als ik haar brutaal vraag waaraan? antwoord ze met een beschamend gezicht ‘I don't know’.. Ik bied de vrouw aan haar even te helpen op het land en even later sta ik met een ploeg in mn hand de grond te spitten. Ik hou ervan zo onder de mensen te zijn. In het hele dorp kom ik gekgenoeg geen man tegen. Ik bedenk dat ze verscholen zitten in de hutjes aan het nietsen, gestorven zijn aan AIDS, of nog waarschijnlijker de vrouwen verlaten hebben na kinderen bij hen verwekt te hebben. Dit gebeurt veel hier. Ik bewonder de kracht van de vrouwen hier. Ze hebben mooie namen als ‘Hope’, ‘Grace’, ‘Precious’ en ‘Gift’. Ik vervolg mn weg naar de berg, waar ik de laatste pagina’s van mn boek zal omslaan. Op de top aangekomen kijk ik uit over een groen en uitgestrekt gebied en zie in de verte de grote Kafue rivier kronkelend haar weg vinden naar de Indische oceaan. Onder mij zingen vrouwen op het land over Jezus. Ik kan ze zien, zij mij niet. Hier, alleen in de natuur, waar niemand een besef van mijn aanwezigheid heeft lees ik mn boek uit.

Merry christmas iedereen!
Janno.

Wist-je-dat:
• ze hier een zwarte kerstman hebben, ziet er niet uit…
• We op de bonte avond traditioneel gekleed moesten. Ik liep met twee omgeslagen bedsheets rond (met traditionele print), looked pretty stupid, maar werd wel gewaardeerd.
• Je de mango daar gewoon van de bomen kon plukken, en als je dat teveel moeite vond kocht je er 1 voor 2 cent van een kindje. Geloof me, ik heb veel mango’s van de week op…

  • 22 December 2008 - 18:21

    Willemijn:

    Hey Janno!!

    Bedankt weer voor je mooie bericht!! heel fijne feestdagen!! ik hoop voor je, dat je toch nog een stukkie malawi kunt meepikken!!

    xx willemijn

  • 22 December 2008 - 21:55

    Annelie:

    Dag J,

    Jij ook een very merry Christmas, geniet van de momenten met wat 'oude bekenden' om je heen...Op een even succesvol 2009, we zullen op je proosten in Madrid!
    Liefs, Lie

  • 23 December 2008 - 09:12

    Bas:

    Staat Black Santa nou uit z'n dak te gaan op een nummer van 50 Cent???

  • 23 December 2008 - 11:58

    Janno:

    Fijne feestdagen Janno! Leuk berichtje weer om te lezen.
    Oh en Bas, je ziet toch dat ie niet los gaat op 50cent maar op die vet dope drums op de achtergrond ;)

  • 23 December 2008 - 18:42

    Willemijn Vlieg:

    Haa Jannoo,

    die kerstman is eigelijk veel vetter dan onze :P Jij ook een heeele fijne kerst en natuurlijk gelukkig nieuwjaar! Natuurlijk ook namens mijn lieftallige broers. Trouwens, ik mis wat op die party foto... waar is de spiegel?!?! :P

    Liefs Willemijn!

  • 23 December 2008 - 18:43

    Willemijn Vlieg:

    Haa Jannoo,

    die kerstman is eigelijk veel vetter dan onze :P Jij ook een heeele fijne kerst en natuurlijk gelukkig nieuwjaar! Natuurlijk ook namens mijn lieftallige broers. Trouwens, ik mis wat op die party foto... waar is de spiegel?!?! :P

    Liefs Willemijn!

  • 24 December 2008 - 16:22

    Laura:

    Heej Janno,

    jij ook een fijne kerst gewenst!!! Veel plezier in Tanzania en Malawi!
    Er is nog iets naar je op weg maar ik heb geen idee wanneer en of het je gaat bereiken. Fingers crossed! :)

    X...Lau

  • 05 Januari 2009 - 13:41

    Lau:

    ik weer...
    Gelukkig nieuwjaar!!! En bedankt voor je kaartje. Heel leuk dat je daar aan gedacht hebt :). En nog precies op tijd ook nog!
    Heb je die van mij al gekregen?

    X

  • 05 Januari 2009 - 22:37

    Anne:

    hee janno!

    Heb een prachtig begin van 2009 in een prachtig land zo te lezen.

    liefs vanuit een -15 graden nijmegen

  • 06 Januari 2009 - 15:51

    Nicola:

    Hey, heb je natuurlijk al een goede kerst gewenst door de telefoon (heel duidelijk door de hobbeldebobbelweg en jullie in de taxi, maar toch...) maar nu wil ik je ook een supergoed 2009 wil wensen.. met veel mooie momenten en de wijsheid om de keuzes te maken die je naar de plek leiden die je graag wil, alhoewel er vele wegen naar Rome zijn (ook naar Milaan trouwens) en we moeten maar flink blijven discussieren over het nut van dingen, maar aan de andere kant daar ook weer niet verlamd door raken en daarnaast ook in de realiteit van alledag blijven leven :) tjaja wat een gedachten allemaal... anyway.. take care! Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: