In the field - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu In the field - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

In the field

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

06 Maart 2009 | Zambia, Lusaka

The best of mankind is a farmer; the best food is fruit. – Ethiopian saying



Het is dan zover, Janno gaat ‘het veld in’. Ik stap in een grote VN jeep en steven samen met mn driver Millie af op southern province. Mijn missie: aanbevelingen maken aan WFP hoe het best het project om ons voedsel van kleine boeren te kopen op te zetten. Ik praat met boeren, overheid, handelaren, winkeliers, coöperatieven, boerenclubs etc. om een beeld te krijgen van hoe de kleine boer boert hier in dit zuidelijk stukje van Zambia: Het gebied van de Tonga-stam, waar het menu elke dag uit maizepap bestaat, polygamie (1 man met meerder vrouwen) normaal is, traditionele chiefs de baas zijn en wegen onbegaanbaar.

‘Who did you sell your maize to last year?’, ‘How do you determine the price you pay to the farmer?’ ‘What percentage of the profit goes to the female farmer?’ Zijn enkele van de vragen die ik stel. Ik kom erachter dat de kleine boer gedwongen is zijn mais te verkopen tegen een veel te lage prijs omdat ze de schoolfees van de kinderen moet betalen. Ik praat met de kleine traders en hoor hoe sommige de boer uitbuiten door below production costs van de boer te kopen. Andere willen de boer helpen, zoals Penn Evans. Een oudere britse vrouw die hier een boerderij is begonnen en boerenvrouwen in de omgeving helpt om hun producten te marketen door ze naar Lusaka te brengen en daar te verkopen. Ook geeft ze training aan de boeren over hoe organisch te verbouwen en een hogere opbrengst te krijgen. Zo zou ontwikkelingshulp eigenlijk moeten bedenk ik me. Niet geven, maar door simpelweg hun producten tegen een eerlijke prijs te kopen en de kans op een eigen inkomen te geven. Dat doet recht aan de kracht van deze mensen.

Tijdens mijn fieldtrip is er ook tijd om wat WFP-projecten te bezoeken om een beter beeld te krijgen wat de organisatie waar ik nu al bijna een half jaar voor werk nu eigenlijk doet. Samen met Veron bezoek ik ‘Food for Assets’ projecten. Dit zijn projecten waar mensen in ruil voor eten, bouwen aan blijvende gebouwen tot nut van de hele gemeenschap. In een klein dorp ontstond de vraag om een dam te bouwen, om zo toegang tot water te hebben, groenten te kunnen verbouwen en vis te vangen. WFP is benaderd door de gemeenschap voor ondersteuning, en de gemeenschap heeft de dam zelf gebouwd. Tijdens de bouw kregen ze voedsel van WFP zodat ze niet weg moesten om op zoek te gaan naar voedsel maar aan de dam konden bouwen. Als ik over de dam loop en nadenk over de kansen die deze watervoorziening de lokale bevolking biedt, wordt ik blij dat sommige ontwikkelingsprojecten toch goed werken. We bezoeken nog andere hoopgevende projecten zoals een bijen-houderij, een waskanaal voor geiten (ter preventie van ziektes), een school, een weg, en een marktoverdekking, allemaal door de gemeenschap zelf gebouwd.

Na twee weken veld weer terug op kantoor dringt het besef tot me door dat mn stage bijna ten einde is. Het is een bijzondere stage geweest, die me veel heeft geleerd, en me heeft bevestigd in mn verlangen om op dit continent ontwikkelingswerk te gaan doen in de toekomst. Om iets achter te laten werk ik deze laatste week nog even dag en nacht om een eindverslag af te ronden waarin de resultaten van mijn fieldtrip presenteer en aanbevelingen doe aan WFP. Daarnaast ben ik nog een spel (lijkt beetje op kolonisten van catan) aan het ontwikkelingen om met boeren te spelen tijdens een training, met als doel op interactieve manier de boer meer marktbewust te maken. Het is een spel dat de realiteit van de boer simuleert. Ik moest lachen toen ik dit spel voor de eerste keer ging testen vorige week. Zambianen nemen het erg serieus en vertalen alles naar hun eigen dagelijkse werkelijkheid, zo werd met mij als spelleider onderhandeld of ze hun kind dat toch al in de laatste klas zat niet een jaartje thuis konden houden om hun schoolfees te ontduiken, of met mij aan het afdingen waren over de prijs die ze voor een huwelijk moesten betalen ‘I don’t want to have Lusaka-wedding, I just give a village-wedding, we just kill some chicken, and it is much cheaper’.

Wist-je-dat:
• mn zusje dinsdag is aangekomen. Ik heb de dag vrij genomen, en haar de stad laten zien. Vandaag heeft ze dr eerste dag als vrijwilliger bij het Mother Theresa huis, waar ze weesbaby’s verzorgt.
• Ik officieel afgestudeerd ben!:) een 7,5 voor me scriptie en mag mezelf nu naast Master of Science ook master of Arts noemen, dus mensen, me graag nu ook aanspreken met deze titels;)
• Ik met Lara een weekendje naar een nationaal park zijn geweest. Ze sliepen in de meest luxe lodge en betaalde maar 30 dollar (normaal >400 dollar) omdat Lara de eigenaar kent. Gevist op de grote kafue-rivier (15 gevangen:) tussen de krokodillen en nijlpaarden, hotsprings bezocht en een leeuw tegen het lijf gelopen.
• De kleren die jullie in die vuilniszakken doen om naar de 3e wereld te sturen, hier worden verkocht in DAPP (Development Aid from People to People) winkels voor een prijs dat ze betaalbaar zijn voor de armen, en alle opbrengst wordt in community-projects gestoken. Kleren van de DAPP zijn echt super-cool hier, ‘kleding uit Holland is de beste kleding die er is, want het gaat nooit stuk’ aldus Millie. Trots loopt ze in haal kruidvat-blouse rond. Ik moet lachen dat de mensen hier zo blij met de kleding zijn die ik zelf toch nooit zou dragen. Dus mensen, keep sending;)
• Er geen muntgeld in Zambia bestaat.
• Jappen echt totaal geen engels kunne, soms wel leidend tot grappig situatie. Een jap die ik ken ging bungeejumpen in livingstone, en omdat ie de instructie niet goed begreep, is ie met zn voeten naar beneden gesprongen (ipv hoofd eerst). Nu is 1 van zn vingers krom en gaat ie heen en weer naar Japan om m weer recht te zetten.
• Ik allemaal 5-en (van 1-5) gekregen heb voor mij beoordeling als stagaire:)
• Ik sjans had met een nijlpaard . We waren aan het vissen en er komt opeens een grote nijlpaard boven gedreven, hij kijkt ons diep in de ogen aan en gaat weer onder, dan komt ie weer boven, iets dichter bij, en zo komt ie steeds een stukje dichter, totdat we de motor aan zetten om m weg te jagen. Ik weet niet of het de gelegenheid was (was Valentijnsdag die dag) dat de nijlpaard liep te sjansen, maar vind het wel echt hele grappige beesten. Lopen de hele dag maar een beetje doelloos op bodem van rivier rond en komen soms even een kijkje boven nemen.
• Ik ook nog een echte valentijnsdate heb gehad. Zal even het hele verhaal vertellen: Na werk loop ik langs de bananenmevrouw en koop een kolf mais, een man naast me vraag me nummer en open naar iedereen als ik ben geef ik mn mobiele cijfers. Even later stap ik in de minibus en krijg ik een sms ‘Hey, my name Della i jus got ur # frm my friend, saw u buyin maize & i tink u r good look, didn’t have the guts 2 com out of the car, cn we b friends:)’ Ik moet lachen. Op valentijn stuurt ze me een smsje met: ‘be my Valentine:)’, ik zit zonder bereik in de bush met de nlijpaard aan het flirten dus laat niets van me horen. Als ik terugsms vraagt ze mn naam en voegt me toe op facebook, ik neem een kijkje op haar profiel en mn mond valt open van de foto’s die erop staan, blijkt het gewoon een supermooie zambiaanse vrouw te zijn. Pienter als ik ben;) nodig ik dr uit voor een drankje om het goed te maken van de depressing Valentijn die ze zegd gehad te hebben en ze dr dat ze mn ‘belated valentine’ mag zijn. Zo gezegd, zo gedaan, was een grappige avond.
• Ik laatst bij jappen thuis heb gegeten, met stokjes en moest geknield op je voeten zitten. Als wordt opgemerkt dat het helemaal niet prettig zit zegt de Jap ‘Oh no, very uncomfortable, also for us, but we do because is polite’. Daar zit ik dan met pijn in een voeten, te hanessen met twee stokjes, ik doe nog flink wat cultuur op hier.
• Ik wil gaan bungee-jumpen met mn zusje van de brug naast de victoria-falls.
• Precious (Miss Zambia) Tirsa wil meenemen naar een zambiaanse fotoshoot.
• Ik een stukje in een VN-jeep gereden heb:)

  • 06 Maart 2009 - 14:10

    Annelie:

    Wauw, prachtige verhalen weer...
    Over niet al te lang weer het eerste biertje in Klompenland...ik kijk uit naar al je verhalen!
    Succes en plezier met de afronding!
    X Lie

  • 06 Maart 2009 - 14:10

    Liesl:

    Ik ga je NU mailen. Het is HARD nodig. Sjans met een nijlpaard en bungee jumpen. Waar ging het mis?!

  • 06 Maart 2009 - 14:24

    Annelie:

    Wauw, prachtige verhalen weer...
    Over niet al te lang weer het eerste biertje in Klompenland...ik kijk uit naar al je verhalen!
    Succes en plezier met de afronding!
    X Lie

  • 06 Maart 2009 - 14:27

    Arianne:

    Ha Janno,

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met je!
    En knap van je dat je je studie gehaald hebt!!
    Bedankt voor de leuke berichtjes op de babysite! Esmee vond het erg leuk, en ik moest je de groetjes doen, de volgende keer als je weer Naar de rimboe gaat dan wilt ze ook wel mee zegt ze! haha

    Het ga je goed!

    Groetjes Arianne

  • 06 Maart 2009 - 14:30

    WIM:

    dude..supercool!
    Pas je wel op met die nijlpaarden, die zijn namelijk nog dodelijker dan leeuwen.
    Mooi weer met die mooie zambiaanse! dat zijn de betere verhalen. Maar vooralsnog overtref je mijn Valentijsndate met 20 verschillende vrouwen niet hoor :-)
    Heb je die Japanners nog verteld dat zij 'the futuah ahhhrr'? Of snapten ze daar vreemd genoeg niks van?
    Veel plezier met je zusje daar nog!

  • 06 Maart 2009 - 14:39

    Annelie:

    Wauw, prachtige verhalen weer...
    Over niet al te lang weer het eerste biertje in Klompenland...ik kijk uit naar al je verhalen!
    Succes en plezier met de afronding!
    X Lie

  • 06 Maart 2009 - 15:02

    Janno Van Der Laan:

    Hey Annelie,
    vind het prima dat je het aantal reacties aan het opschroeven bent, maar nu is het wel genoeg hoor;) ciao ciao! janno.

  • 06 Maart 2009 - 19:16

    Paul:

    hee man!

    hele gave foto's en naast die vis heb je nog wat moois aan de haak geslagen zeg !wow! Goed om je verhalen te lezen, egt chill dat je daar zo op je plek zit en heel relaxed dat er wat schot in de ontwikkelingszaak zit :D

    keep on smiling!

    hug broeder paul

  • 07 Maart 2009 - 07:07

    Annelie:

    Sorry...ik zie het nu ook :S Ik denk dat het niet zozeer aan mijn berichtjes-plaats-verslaving ligt, maar meer aan het ietsiepietsie vreemde internet op het moment. NU hou ik ermee op :D

  • 07 Maart 2009 - 14:56

    Malou:

    Klinkt goed!!! Die stokjes willen bij ons ook niet altijd meewerken...
    Liefs uit Kathmandu!
    p.s. morgen naar Bangkok! :-)

  • 08 Maart 2009 - 15:05

    Michelle En Jarik:

    Hey mr. Master of Science/ Master of Arts ;)

    Gefeliciteerd!!
    Leuke verhalen! Leuk dat je stage zo leerrijk is geweest is goed verlopen is. Vind je het jammer dat je nu bijna klaar bent?
    Geniet nog met je zusje (willen jullie echt bungee-jumpen????....ieieie (zegt Mich, Jarik is natuurlijk een stoere man die er nuchter op reageert)

    Gods zegen,

    Michelle en Jarik

  • 09 Maart 2009 - 11:37

    Bas:

    Pas op dat je het nijlpaard en het maismeisje niet door elkaar haalt in 't donker...

  • 09 Maart 2009 - 14:05

    Janyeswillem:

    Yo bro!
    I just got bek from Austria. Very high white crystals, wonderfull! I skied! Heb een slalom gewonnen en 1 zwarte piste afgegaan, na 2 dagen les :-)).
    Maar vooruit met de geit, die was goed man!

    Beste Janno,
    van harte gefeliciteerd met je high degrees! Ik ben trots op je!
    Volgende maand ál kunnen we de Hug doen :-)
    Ik vind het echt super dat je een spel aan het ontwikkelen bent en avonden doorwerkt voor het plan/rapport. Je hebt de juiste balans te pakken tussen in- en ontspanning. Muy importante, white uncle! ;-)
    blessings!
    jw

  • 09 Maart 2009 - 23:29

    Randy:

    Wat ben jij nou voor kerel, nijlpaarden voor vrouwen. Mooie date, net als je verhalen. Klinkt goed man. Hou je haaks, groeten aan je zus en tot over een paar weken. Groeten uit Sint Maarten,
    Randy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: