Lusaka revisited - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu Lusaka revisited - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Janno Laan - WaarBenJij.nu

Lusaka revisited

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janno

29 Mei 2009 | Zambia, Lusaka

Na 2.5 maand doe ik opnieuw mijn intrede in de hoofstad van dit in zuidelijk Afrika gelegen land. Lusaka verwacht me niet, onaangekondigd maak ik mijn rentree. Midden op straat sta ik stil, snuif de lucht op, kijk naar het bezige straatleven om me heen en retourneer alle toegworpen glimlachen van anonieme voorbijgangers, op dit moment ‘land’ ik echt, ik realiseer het me; Ik ben terug in Afrika.

Vier maanden lang zal ik hier onderdeel uitmaken van deze gemeenschap die in een weinig gemeen heeft met de mij bekende Nederlandse maatschappij. Ik zal me gaan ergeren aan zaken die zooo veel beter zouden kunnen, ik zal me gaan verbasen over de levensinstelling van mensen hier, ik zal me opnieuw gaan verwonderen over de levenskracht en het zorgeloze optimisme van de Zambiaan.

Naast een culturele uitdaging, staat me ook een werkuitdaging te wachten. Na mn eerste gesprek met mn baas hier wordt het me duidelijk; de belangen in het slagen van dit project zijn groot en de verwachtingen van mijn bijdrage zijn gespannen. Heb vandaag een vergadering zonder pauze van 9:00-14:00 gehad. We hebben een werkplan opgesteld en ik kan meteen vol aan de bak.

Het project dat ik help opzetten is een boerenbeurs waardoor koper en verkoper met elkaar in contact komen, genaamd ZAMACE (Zambian Agricultural Commodities Exchange). Als boer neem je een makelaar in de hand die dan voor jou de beurs opgaat en de beste prijs voor jouw product probeert te krijgen. Op deze manier krijgt de kleine boer direct toegang tot de eindafnemer, en daarmee tot een groter deel van de opbrengst. Daarbij maakt het de markt in Zambia transparent omdat iedereen kan zien wie wat op het moment aan het verkopen is, dus wat de marktwaarde van maize of tarwe op het moment is. Als een boer ‘maize’ smst naar 445 krijgt hij automatisch een bericht met daarin info waar hij op het moment zijn product kwijt kan en voor welke prijs. Omdat een kleine boer moeilijk 1 zak maize over de beurs kan verhandelen, zetten we waarhuizen op waar boeren hun maize naartoe kunnen brengen, zodat ze als groep een betere prijs voor hun product krijgen. Bijkomend voordeel is dat het waarhuis alles standardiseerd; 50kg zakken en de kwaliteit van de maize wordt gecontroleerd. Een boer die goed voor zn product zorgt, krijgt ‘grade A’ wat op de beurs weer extra geld waard is. Het controleren van kwaliteit wordt nooit gedaan in Zambia, op deze wijze stimuleer je boeren betere producten te leveren en ze zo ook export-klaar te maken. In het kort, bundelt dit project de krachten van de kleine boeren, maakt de markt inzichtelijk voor de boer, en professionaliseert de agriculturele markt in Zambia.

Mijn werk zal het opzetten van waarhuizen zijn, het overtuigen van handelaren hun graan transparent over de beurs te verhandelen, training van kleine boeren over hoe ze op deze wijze toegang tot de markt kunnen krijgen en wat van ze verwacht wordt. Praktisch houdt het in dat ik niet zoveel op kantoor zit als bij mn werelvoedselprogramma-baantje, het is vooral de hort op en praten met jan en alleman.

Wat droge log, maar ach, heb je een idée wat ik ga doen zo, volgende keer wat spannenders


Wist-je-dat:
- ik tegenwoordig motorij! Gruwelijk….zoals het omaatje van de douwe egberts commercial het zou zeggen. Het ging zo: had mn eerste gesprek met de baas en zei ‘My work and house is on the absolute opposites of town, transport is gonna be a problem’ - even stil- ‘Well, why don’t we give you a motorbike than’ Well…why not? Had afgelopen maandag zat ik voor de eerste keer op zo’n beest, gister mn rijbewijs gehaald (ja, sommige zaken kunnen wel snel in zambia…maar geloof me, dit zegt meer over hoe makkelijk ze hier een rijbewijs geven dan over mijn sublieme rijtechnieken)

- Ik al weekendje ben wezen kamperen (was goed 1 dag hier) in een lada 4-wheel drive (dat ze die gewoon legaal mogen produceren..), heb al weer een nijlpaard gedag gezegd.

- De Kariba Dam in het zuiden (grens met Zimbabwe) het hele land van energie voorziet

- Ik voet in Zimbabwe heb gezet. ‘Hope you enjoyed your stay’ staat op de achterkant van het welkomsbord van een land geleidt door de grootste dictator van het moment, een land waar je beter vooraf in een restaurant kunt betalen omdat gedurende je maaltijd de menukaart moet worden verhoogd...

- ik nog even lekker niemand met niemand afspreek. Ik doe mn eerste week hier lekker rustig aan, en denk dat ik van het weekend wel wat mensen ga verrassen. Voor nu, met n bakje thee in de hangmat in de achtertuin liggen op zoek naar vroeg ontluikende sterren en de zambiaanse avondbries.

  • 30 Mei 2009 - 08:17

    Tom En Veron:

    We hebben hier in Bangkok smakelijk gelachen om jouw motorbike fotos. Gruweluuuuuuk. Vraag me af of dat goed gaat als je in drukke spits over Church Road naar je werk moet crossen. Goed om te horen dat je je weer helemaal thuis voelt in Lusaka. Ik ben donderdag geland in Bangkok. Weer een hele andere wereld dan in Afrika. Maandag vliegen we naar Hanoi. Keep us updated. Dikke kus+

  • 30 Mei 2009 - 17:49

    Paul:

    Haha lachen zeg, jij op een motorfiets :) scheur ze daar van hun sokken! Al bekende mensen gezien daar? En op welk nummer ben je bereikbaar? Fijne tijd en maak er wat van!

    huggies paul

  • 31 Mei 2009 - 10:05

    Lara:

    Ik zal niet zeggen dat ik jaloers ben....maar zou best willen dat ik erbij was! Gruwelijke motorfiets! Ga er misschien ook wel een aanschaffen in Zim. Samen door Afrika crossen. Leuke foto's! Ben je weer helemaal geintegreerd in the Twin Palm Family? Groeten uit een zonnig en zomers Nijmegen! De BBQ's en roseetjes draaien overuren...
    Take care and smile!

    Liefs Lara

  • 31 Mei 2009 - 15:17

    Lloyd:

    Hey Old Buddy, old pal,

    Ziet er allemaal goed uit op die foto's. Goed bezig man! Ik hoop dat je het de komende tijd allemaal goed naar je zin gaat hebben!
    Veel plezier jongen!

  • 01 Juni 2009 - 15:06

    Alix:

    Yay, a motorbike!! Motorbike + Africa, doesn't get much better ;)

    Sounds like a good amount of work on your plate, good luck with it all!

  • 02 Juni 2009 - 08:33

    Laura:

    Heej Janno!

    coole foto's! Jij op die motor! Maar doe wel maar een beetje voorzichtig :). En dat bureau ziet er ook niet zo slecht uit. Doe je goed! As usual.
    Ik heb het sollicitatiegesprek gehad vorige week en ben aangenomen :)! Nu alleen de medische keuring nog.

    Dikke kus...Lau

  • 04 Juni 2009 - 17:36

    Jan-Willem:

    Way to go! Motormuis!
    :-)

    Big Bless & Hug!

  • 05 Juni 2009 - 14:40

    Tjalling:

    Hej Janno, hoop dat alles goed gaat. klinkt allemaal echt heerlijk... denk dat het goed voelt terug te zijn ofniet? vooral ook iets gevonden dat boeiend en belangrijk is als je het mij vraagt en dat vind ik echt fijn voor je! trouwens leuk je op koninginnedag heel even te hebben gesproken volgend jaar weer:D haha. succes met het zware werk en ik heb er vertrouwen in dat je er iets van zal maken

  • 05 Juni 2009 - 14:41

    Tjalling:

    Hej Janno, hoop dat alles goed gaat. klinkt allemaal echt heerlijk... denk dat het goed voelt terug te zijn ofniet? vooral ook iets gevonden dat boeiend en belangrijk is als je het mij vraagt en dat vind ik echt fijn voor je! trouwens leuk je op koninginnedag heel even te hebben gesproken volgend jaar weer:D haha. succes met het zware werk en ik heb er vertrouwen in dat je er iets van zal maken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janno

Welkom op mijn reislog. Ik ben Janno van der Laan, afgestudeerd politicologie en ontwikkelingsstudies. Van juni tot Oktober werk ik in Zambia als consultant bij het opzetten van waarhuizen zodat boeren hun producten kunnen verkopen over de agriculturele market exchange genaamd ZAMACE, om zo een eerlijke prijs te ontvangen en de markt te professionaliseren. Mijn taak is om waarhuizen klaar te maken om maize van de kleine boer te ontvangen. Deze periode volgt op een stage die ik hier bij het World Food Programme heb gelopen. Het vormt het begin van mij ontdekkingstocht in de ontwikkelingswereld waar ik later graag zelf in kom te werken. Dus wederom doe ik het Afrikaans continent aan en ben benieuwd wat me deze keer te wachten staat. Op deze reislog lees je hoe het me vergaat.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 78980

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Farming in Ethiopia

20 Mei 2009 - 05 Oktober 2009

Back 2 Africa

Landen bezocht: